چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: با صحبت‌های تند رئیس شورای صنفی اکران، به‌نظر می‌رسد معضلی تازه به مشکلات و حاشیه‌های سینمای ایران اضافه شده است.

سید ضیاء هاشمی تهدید کرد که حواله نمایش فیلم در اختیار سینماهای حوزه هنری نخواهد گذاشت. همچنین به تعطیل‌کردن سینما آزادی اشاره کرد. در واقع رئیس شورای صنفی اکران اعلام کرد که فیلمی به سینما آزادی نخواهد داد تا مهم‌ترین پردیس سینمایی کشور تا پای تعطیلی پیش برود. ظاهرا امتناع حوزه هنری از اکران «خوابم می‌آد» در سینماهایش باعث این تصمیم‌گیری بوده است. در حالی که پردیس آزادی در مالکیت توأمان شهرداری تهران و حوزه هنری قرار دارد و بنا بود این پردیس جزو سالن‌های در اختیار شهرداری محاسبه شود و اولین ساخته رضا عطاران را نیز اکران کند در عمل اما اتفاق‌های دامنه‌دار شورای صنفی با حوزه هنری کار را به جایی رسانده که مالک بیشترین سالن‌های سینما در کشور شاید نتواند دیگر فیلمی را اکران کند. نکته جالب توجه در این زمینه سکوت مدیریت سینماست؛ مدیریتی که طبق وظایفش باید منافع کلان سینما را در نظر بگیرد ولی الان خود یک پای دعواست، هر چند در این مورد خاص ظاهرا اعلام بی‌طرفی کرده است.

سجادپور: مداخله نمی‌کنیم

سیدعلیرضا سجادپور درخصوص تصمیم اخیر شورای صنفی نمایش مبنی بر عدم ارائه حواله فیلم‌ها به سینماهای حوزه هنری گفت: در این زمینه مداخله نمی‌‌کنیم. مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌‌وگویی با ایسنا، این حرکت را یک برخورد صنفی با حوزه هنری دانست و گفت: ظاهرا این موضوع مربوط به لغو نمایش برخی فیلم‌ها در سینماهای حوزه هنری می‌شود و شورای صنفی اکران در حدود آیین‌نامه‌هایش که زیرنظر اداره کل نظارت و ارزشیابی نوشته شده امور اکران را حل و فصل می‌کند. به گفته وی، نماینده اداره نظارت و ارزشیابی هم در جلسات شورا حاضر است. سجادپور با اشاره به حاشیه اخیر اکران فیلم‌ها در سینماهای حوزه هنری به ایسنا گفت: این تصمیم در شورای صنفی گرفته شده و ما مداخله‌ای نمی‌کنیم. این درحالی است که برخی پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان سینما معتقدند که سینمادار با پخش‌کننده یک فیلم تصمیم به اکران یک فیلم می‌گیرند و شورای صنفی نمایش نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده اصلی ارائه حواله اکران فیلم باشد و فقط قراردادها در آنجا ثبت می‌شود.

10 سالن به سینماهای حوزه اضافه می‌شوند

این در حالی است که 10سالن سینما پیش از آغاز نیمه دوم سال 91 به سینماهای حوزه هنری در سه استان کشور اضافه می‌شوند. بازسازی سینماهای هویزه مشهد، بهمن سنندج و فلسطین همدان از مجموعه سالن‌های سینمایی متعلق به حوزه هنری تا پایان شهریورماه امسال به پایان می‌رسد. محسن مومنی ‌شریف، مدیر حوزه هنری اردیبهشت‌ماه امسال در مراسم افتتاحیه سینما آزادی کرمانشاه از افتتاح 14 سالن سینما در سال 91 توسط حوزه هنری خبر داده بود.

لجبازی به ضرر سینماست

حبیب‌الله بهمنی با اشاره به اقدام جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در قبال موضع بجای حوزه هنری در عدم‌نمایش فیلم‌های مسئله‌دار، گفت: نتیجه این لج و لج‌بازی‌ها باعث آسیب رساندن به سینما می‌شود. اوایل سال‌جاری رئیس حوزه هنری اعلام کرد 20 فیلم سینمایی مسئله‌دار که مناسب نمایش برای عموم مردم نیست را در سینماهای متعلق به حوزه هنری اکران نمی‌کند. این صحبت‌های محسن مومنی‌شریف با حاشیه‌های زیادی همراه شد، تا اینکه سه روز پیش رئیس هیأت مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان اعلام کرد: هیچ فیلمی برای اکران به سینماهای حوزه هنری و ازجمله سینما آزادی ارائه نمی‌شود. حبیب‌الله بهمنی کارگردان سینما در گفت‌وگو با فارس در مورد تصمیم جدید شورای صنفی نمایش و جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در قبال موضع حوزه هنری گفت: به‌نظر من درمجموع نتیجه این لج و لجبازی‌ها باعث می‌شود به سینما آسیب جدی وارد شود و دودش به چشم سینماگران خواهد رفت. کارگردان «سیب و سلما» در ادامه افزود: به‌نظر می‌رسد با وساطت می‌توان این مسائل را حل کرد. بهمنی در ادامه افزود: در این مسئله هم حوزه ضرر خواهد کرد و هم جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، به‌نظر من به جای تفرقه‌افکنی باید با همفکری سینما را از بحران نجات بدهیم.

کد خبر 174573

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز